The Global Language of Business
Kontakt oshvidt omrids af cirkel med hvid pil i midten der peger mod venstre

Hvad er digitale produktpas?

Et digitalt produktpas (også kaldet DPP) er et sæt bæredygtighedsdata tilhørende fysiske produkter. Det kan blandt andet bygges gennem GS1-standarder og giver dig mulighed for at verificere, styre og synliggøre dit produkts bæredygtighed i praksis.

Formålet med det digitale produktpas er at muliggøre og fremhæve cirkulære produkter og forretningsmodeller samt at fremme et mere bæredygtigt forbrug.

Det gør, at hvert produkt kan unikt identificeres og digitalt forbindes til én eller flere datakilder med informationer om det enkelte produkt.

Forstå digitale produktpas
på to minutter

Digitale produktpas hjælper os med at reparere, genbruge og genanvende vores produkter, så vi udnytter vores råmaterialer bedre og skåner miljøet.

Opdag hvordan GS1-standarderne hjælper dig med implementeringen af digitale produktpas.

Digitale produktpas i praksis

Digitale produktpas skitserer cirkulære produkter og forretningsmodeller. Produktpasset tildeler på den måde produktet en unik identitet, som knyttes til en eller flere datakilder.

Det giver dermed virksomheder og forbrugere nem adgang til produktinformation som holdbarhed, oprindelse, garanti, genbrug og instruktioner til montering eller reparationer direkte fra leverandøren, eller andre datakilder valgt af leverandøren.

Den nye EU-lovgivning

Europa er i begyndelsen af ​​sin transformation til en mere cirkulær økonomi og sigter mod at blive verdens mest bæredygtige region. Digitale produktpas indgår i en ny rammelovgivning fra EU - Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), som en del af EU's grønne tilskud, med det formål at opfylde Europas forpligtelse i Paris-aftalen og FN's globale verdensmål for bæredygtig udvikling.

Forslaget omfatter stort set alle fysiske produkter på det europæiske marked inden for alle produktområder med undtagelse af fødevarer, dyrefoder og medicinske produkter, hvor der gælder anden lovgivning med tilsvarende krav. Loven blev stemt igennem i april ​​2024 og journaliseret i juli samme år, og herefter vil reglerne blive udrullet gradvist frem til 2030.

Digitale produktpas for bilbatterier

Der er allerede indført digitale produktpas for bilbatterier og batterier til industriel brug. Se den korte video for et konkret eksempel på, hvordan det fungerer i praksis.

Fordele ved digitale produktpas

Et produkt med informationer ved siden af samt et stregkodenummer under

Bidrager til bæredygtighed

Forbrugere modtager via deres smartphone produktdata, som understøtter deres bæredygtige valg.


Øget sporbarhed

Unikke identiteter og standardiserede data gør det synligt, at/om alle parter i værdikæden opfylder kravene til bæredygtighed.


Mere gennemsigtighed

Åbne bæredygtighedsdata giver større international synlighed for virksomheder og forbrugerne gennem forsyningskæden.

Forbruger- og produktsikkerhed

Pålidelige og verificerede data beskytter produkter, forbrugere og patienter, og sikrer at alle får de samme informationer.

Produkt med 2D stregkode og fartstriber efter

Effektivt logistikflow

Købere og producerende virksomheder undgår unødvendig manuel administration og håndtering af data.

Retshåndhævelse

Standardiseret information sikrer, at virksomheder overholder love, regler og branchekrav.

Digitale produktpas og GS1

GS1-standarder gør det muligt for digitale produktpas at fungere i praksis. Især standarder for identifikation, mærkning og deling. Herunder er 2D-stregkoder og GS1 Digital Link særligt relevante for digitale produktpas.

Det betyder, at GS1-standarderne giver online adgang, og produktinformation fra samme stregkode kan scannes af forbrugere med mobiltelefon, ved kassesystemet og af alle parter i logistikkæden.

GS1 Denmark har en drivende rolle i at muliggøre løsninger til digitale produktpas. Vi er aktive i det globale standardiseringsarbejde hos GS1 for yderligere at fremtidssikre GS1-standarderne som fundament i cirkulære værdikæder.

DPP projekter

Her er et overblik over projekter og samarbejde på nationalt og europæisk niveau.

Bliv klogere på digitale produktpas

Læs mere om den nye EU-regulering, Deloittes rapport om globale standarders nødvendighed i en regional cirkulær omstilling og se seneste udgivelser fra GS1 in Europe – GS1’s paraplyorganisation for hele den europæiske region.

Nyt fra GS1

Læs opdateringer og nyheder fra ind- og udland relateret til GS1.

Spørgsmål og svar

Nedenfor kan du finde nogle af de spørgsmål og svar, vi allerede har fået. Måske det også er noget af det, du søger.

Skal produktpasset sidde på produktet eller emballagen?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Produktidentiteten (kodet eksempelvis i en QR-kode med GS1-standarder) skal sidde på selve produktet eller findes i dokumentation, der følger med produktet. Normalt vil den samme kode sandsynligvis også sidde på emballagen for at lette købsbeslutningen (adgang til information før køb) og for at kunne bruges i butikken uden at skulle åbne emballagen.

Gælder loven for alle produkter?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Loven kommer til at gælde for alle produkter, der sælges på EU-markedet, med undtagelse af fødevarer, dyrefoder og medicinske produkter.

Hvad gælder for emballager til fødevarer?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

EU planlægger i øjeblikket ikke særlige produktpas for emballager inden for rammerne af Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR), men dette kan ændre sig.

Hvordan kan forskellige aktører få adgang til produktpasset senere, når emballagen ikke længere er tilgængelig?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Ifølge ESPR er tanken, at identifikatoren skal sidde direkte på produktet med en teknik, der sikrer, at den forbliver læsbar gennem hele produktets levetid.

Gælder loven kun i EU eller også udenfor, altså for produkter produceret uden for EU?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Loven gælder alle produkter, der sælges i EU, uanset hvor de er produceret.

Gælder de unikke identiteter for produktkategorier eller individuelle eksemplarer?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Det afhænger af produktkategori. Produkter, som skal håndteres gennem deres levetid, skal ofte identificeres individuelt, mens det for forbrugsvarer er tilstrækkeligt med identifikation på produkt- eller batchniveau.

Hvornår kan der komme produktpas for andre produkter, såsom maling, bivoks, kemikalier og rengøringsmidler?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

EU har endnu ikke meldt en tidsplan ud for de forskellige produktkategorier, der vil blive reguleret under ESPR. For visse produkter, eksempelvis byggematerialer (som kan inkludere maling), findes der i dag andre regelsæt med tilsvarende krav til redegørelse for visse bæredygtighedsdata.

Indeholder produktpassene regler/standarder for egenskabsdefinitioner? Hvordan sikres entydig kommunikation af egenskaber uden at hindre automatisering?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

En del af det igangværende arbejde med at udarbejde de detaljerede produktspecifikke regler vil være at vælge eksisterende eller definere og standardisere nye terminologier/taksonomier for de egenskaber, der skal fremgå i produktpassene.

Hvornår bliver standardisering omkring produktpassene afsluttet?

Udvid ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt plus indenisammenfold ikon - en mørkeblå cirkel med et mørkeblåt minus indeni

Standardisering tager tid, da mange aktører skal inddrages og målet er at sikre standardiserede løsninger, som ikke er bundet til individuelle industrier. Det endelige standardiseringsarbejde udføres af CEN/CENELECJTC-24 arbejdsgruppen, på vegne af Europa Kommissionen, og forventes færdiggjort ved udgangen af 2025.

For at læse mere om arbejdet i JTC-24 kan gruppens arbejdsprogram findes her.

Sideløbende med dette arbejder GS1 gennem vores egne GSMP-processer på at sikre, at GS1-standarderne sikrer vores medlemmers behov i den cirkulære omstilling - med særligt fokus på produktpassene. Dette arbejde følger CEN & CENELEC, og det færdiggøres også ved udgangen af 2025.

Nysgerrig på at vide mere om digitale produktpas?

Kontakt vores specialist indenfor digitale produktpas, hvis du har spørgsmål og/eller ønsker uddybende information.

Mads Kibsgaard
Senior Standards & Sustainability Specialist
mørkeblåt telefon ikon
+45 39 16 90 08