The Global Language of Business

OBS: Torsdag d. 25. april kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet internt arrangement.

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

Ofte stillede spørgsmål

Vi hjælper gerne med dit spørgsmål. Måske du kan være heldig at finde svaret i vores ofte stillede spørgsmål nedenfor.

Tags
QR-koder
Beauty
GS1Trade Packaging
Basiskursus Trade Sync
Serviceopdateringer
Adgang til Verdensmarkedet
Fælles Fremtid
Sikkerhed og Systematik
Vejen til Vækst
Effektiv Hverdag
Detail og Foodservice
Transport og Logistik
Sundhedssektor
2D-stregkoder
GS1Trade Activate
GS1Trade Transact
GLN
GS1Trade Image
GTIN
GS1Trade Exact
GS1Trade Sync

Jeg har spørgsmål til GS1Trade Transact

Hvilke fordele får jeg med GS1Trade Transact?

Du kan selv indtaste al information online eller integrere løsningen med fuldautomatisk EDI til dit økonomisystem.  

Herefter kan du sende fakturaer via NemHandel samt tilpasse fakturaer og elektroniske følgesedler til kunden inden leverancen.


Er GS1Trade Transact driftsikkert?

Ja. GS1Trade Transact er en driftssikker og velafprøvet EDI-løsning, du hurtigt og nemt kan tage i brug.  

Løsningen sikrer, at du sender netop de informationer, som den pågældende kunde ønsker, og sikrer at din faktura går igennem første gang.

Skal jeg integrere GS1Trade Transact i mit økonomisystem

Du vælger selv, om du vil indtaste data i GS1Trade Transact online eller integrere den til dit økonomi-/ERP-system. Ved at integrere til økonomisystemet, vil data automatisk blive overført uden at du behøver indtaste i GS1Trade Transact.  

Kontakt vores partner BIZbrains på support@bizbrains.dk, hvis du er interesseret i en integrationsløsning.

Hvilke økonomisystemer kan jeg integrere GS1Trade Transact med?

Du kan let integrere GS1Trade Transact med dit økonomisystem med følgende plug-ins: Navision (NAV), C5, Uniconta og E-conomic.

Gå til GS1Trade Transact

test term
GS1Trade Transact
GTIN

Jeg har spørgsmål til GS1Trade Image

Hvilke produktbilleder får jeg?

Alt efter emballagetype får du i vores standard billedpakke op til 9 fritlagte packshots jpg og png fra forskellige vinkler og 6-8 planogrambilleder i png.

Du har alle rettigheder til billederne.


Hvorfor tilbyder GS1 en billedservice?

GS1Trade Image er en søsterservice til vores produktdatabase, GS1Trade Sync, og fordi det i dagens handel er et krav, at der findes standardiserede fotos knyttet til produktdata, har vi valgt at slå to fluer med et smæk og gøre det muligt at kombinere de to services.


Hvem har billedrettighederne?

Det har du. Vores professionelle fotografer sørger for alt det tekniske, og efterfølgende skal du hverken tænke på fotokredits eller andre rettighedsspørgsmål.

Ophavsretten tilhører fotografen i henhold til dansk lovgivning.


Kan jeg selv uploade billeder?

Det er muligt selv at uploade billeder i GS1Trade Sync. Bemærk dog, at detailhandlen kun modtager billeder fra godkendte fotografer, og de vælger ikke at bruge dem i hverken markedsføringssammenhænge eller til planogrammer, medmindre I selv bliver certificeret.

Kontakt GS1Trade Image for mere information herom


Hvordan bliver man certificeret?

Hvis I selv kan levere professionelle produktbilleder, er det muligt at blive certificeret i gældende image-specifikationer og selv levere billeder, som automatisk videreformidles til datamodtagerne.

Certificering er en engangsydelse, som er gyldig så længe specifikationerne overholdes. Ophæves certificering vil det kræve en ny certificeringsproces.

Gå til GS1Trade Image

test term
GS1Trade Image
GTIN

Jeg har spørgsmål til GS1Trade Exact

Hvad er forskellen på produktoprettelse, kvalitetstjek og labeltjek?

Produktoprettelse: Vi sørger for at oprette dine produkter i GS1Trade Sync med kvalitetstjek af produktet.

Kvalitetstjek: Vi sørger for at dit fysiske produkt matcher den stamdata der findes i GS1Trade Sync og kvitterer med et kvalitetsstempel i GS1Trade Sync.

Labeltjek: Vi kontrollerer opdateringer på labeldata, på allerede kvalitetstjekkede produkter*.

‍*kræver ikke indsendelse af fysiske produkter.


Hvordan får jeg kvalitetstjekket et nyt produkt?

Når du skal lancere nye produkter, har dine handelspartnere behov for at kende udvalgte produktdata, inden produktet kommer i handlen. Kontakt derfor først din kunde for at høre om krav og deadlines.

Logistikinformationer som dimensioner og vægt sikrer korrekt håndtering på lagre, ingredienser og allergener hjælpe dine kunder med at leve op til lovgivning, og planogrambilleder sikrer den bedst mulige præsentation i butikken. Ønsker du også produktbilleder, kan du benytte dig af vores service GS1Trade Image.


Hvad sker der med mine produkter efter kvalitetstjekket?

Når du bestiller tid til GS1Trade Exact, vælger du selv, hvad vi skal gøre med dine produkter efter fuldendt datakvalitetstjek.
Returnere*: Vi sørger for at aftale returnering, men du betaler selv for fragten.

Destruere: Vi sørger for at destruere dine produkter. Køl & frostvarer bliver altid destrueret og kan ikke doneres/returneres.

Donere: Vi sørger for at videreformidle dine produkter til godgørende formål, som eksempelvis Mødrehjælpen og Projekt Hjemløs.

*Ønsker du at få returneret produkterne, beholder vi dem ugen ud, plus to uger i tilfælde af, at vi skal bruge dem til opfølgende arbejde efterfølgende. Skulle du alligevel ønske at afhente varerne med det samme, er det naturligvis i orden efter aftale.


Tager I også produktbilleder?

Med vores service GS1Trade Image tager vi produktbilleder, planogramfotos og miljøbilleder.

GS1Trade Image er placeret på samme fysiske adresse som GS1Trade Exact, hvorfor det er nemt og bekvemt at lade os stå for billederne i samme ombæring. Læs mere om GS1Trade Image.


Hvor lang er jeres behandlingstid?

Vi udfører kvalitetstjekket indenfor 10 hverdage efter modtagelse. Det er muligt at bestille ekspreshåndtering, som halverer behandlingstiden. Ekspres koster 100% oven i den valgte service.

Gå til GS1Trade Exact

test
GS1Trade Exact
Sikkerhed og Systematik

Jeg har et spørgsmål til GS1Trade Activate

GS1Trade Activate og GTIN

Med GS1Trade Activate kan du holde styr på hvor mange GTINs fra dit virksomhedspræfiks, du har brugt, samt hvad de er brugt til.

Du kan også holde styr på, om allerede ibrugtagne GTINs fortsat er aktive. GS1Trade Activate genererer automatisk næste ledige GTIN i overensstemmelse med GS1-standarden, ligesom du kan generere stregkoder på baggrund af de GTIN, du har registreret i værktøjet.

Du kan også bruge systemet til at danne dine stregkoder til f.eks. produkter og paller.

For GTIN er det også værd at nævne, at GS1Trade Activate er forbundet til GS1 Registry Platform og understøtter Verified by GS1. Læs mere her.

Kort fortalt er det en global telefonbog over, hvem der ejer rettigheden til et GTIN, og hvis du udfylder produktinformation såsom varetekst, varemærke og nettoindhold, vises disse informationer på Verified by GS1.


GS1Trade Activate og GLN

Du kan også holde styr på dine GLN med GS1Trade Activate, sådan at du har et overblik over hvad dine GLN anvendes til. Her kan du, ligesom du kan med GTIN, også opdatere, om dine GLN er aktive eller ej.

Hvis GS1Trade Activate lyder som noget for dig, så kontakt endelig GS1 Denmarks Medlemsservice, så hjælper de dig i gang med værktøjet. Vi har også regelmæssige gratis kurser i værktøjet, som du kan tilmelde dig til her: Basiskursus i GS1Trade Activate


Hvad koster det at bruge GS1Trade Activate?

Adgang til GS1Trade Activate er inkluderet i dit GS1 Medlemskab. Hvis du ikke er medlem endnu, kan du købe medlemskabet på Mit GS1


Er der begrænsninger på, hvor mange numre jeg kan have liggende hos jer?

Nej, det er der ikke.


Hvor mange GTIN/GLN har jeg tilbage?

Her kommer GS1Trade Activate virkelig til sin ret. Du logger nemlig bare på systemet og får selv overblik over dine præfiks samt GTIN og GLN numre. Herefter kan du oprette alle de GTINs, du har brugt, og når du skal i gang med at danne nye GTINs, kan systemet give dig det næste ledige i din serie.

test
GS1Trade Activate
GLN

Jeg har spørgsmål til GTIN...

Hvad er et GTIN?

Et GTIN er et globalt, unikt varenummer, som bruges til at identificere dine online eller fysiske produkter, uanset hvilken branche eller sektor du repræsenterer.

I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er et GTIN det nummer, som findes under selve stregkodesymbolet.

For at lave GTINs til dine produkter skal du købe et GS1ID abonnement inde på MitGS1. Efter du har foretaget dit køb, vil du modtage et unikt virksomhedspræfiks, som du kan lave GTINs og andre identifikationsnumre med.


Er GTINs og stregkoder det samme?

GTIN er nummeret under stregerne, og dermed er et GTIN teknisk set ikke en hel stregkode, men kun en del af den.

I daglig tale referer mange af vores medlemmer dog til GTIN som stregkode, så det har vi taget til os. Derfor vil du opleve, at vi her på siderne ofte gør det samme for at mindske forvirringen.


Hvor mange GTINs skal jeg bruge?

Mit GS1 kan du vælge en variation af pakker, der indeholder forskellige antal identifikationsnumre. Hvor mange, netop du skal bruge, afhænger af, hvor mange produkter du har - og din virksomheds størrelse.

Læs meget mere om GTINs her.


Hvornår skal jeg skifte GTINs?

Der skal ændres GTIN på et produkt i følgende situationer:

- Ændring af funktionalitet eller opskrift, fx ingredienser

- Ændring af nettoindhold

- Ændring af dimensioner eller bruttovægt med mere end 20%

- Tilføjelse eller sletning af certificeringsmærke, fx kosher eller CE

- Ændring af primærbrand, dvs. det brand som forbrugeren kender

- Et tidsbundet eller promotion-produkt

- Ændring af antallet af enheder i pakken/kassen

- Ændring af en prædefineret kombination, fx i en pakning af to eller flere forbrugerenheder der kombineres og sælges som én forbrugerenhed

- Ændring af en pris, trykt på emballagen

- Lancering af et helt nyt produkt


Hvad gør jeg ved fusion, opkøb eller salg?

For at undgå at I kommer til at bruge stregkoder, som I ikke længere abonnerer på, eller at komme til at bruge andre virksomheders præfiks, skal I huske følgende, når der sker ændringer i jeres firmakonstellation:

Ved fusion

Overdrag præfiks til den virksomhed, som fortsat skal eksistere, hvis produkterne skal fortsætte med de samme stregkodenumre. I kan hente et overdragelsesskema her.  

Opkøb af dele af virksomhed fx køb af et brand

Præfiks, som er anvendt på de omfattede brands, skal overdrages fra sælgende virksomhed til købende virksomhed. Hvis dette ikke er muligt, skal der tildeles og mærkes med nye stregkoder, som den købende virksomhed har ret til at bruge. Bemærk, at man kun kan få hele præfikset overdraget, ikke enkelte GTINs. I kan hente overdragelsesskemaet her.  

Salg af virksomhed

Hvis en virksomhed sælges, skal køber enten overtage præfiks fra sælger (og dermed overtage abonnementet hos GS1 Denmark), eller om-mærke produkterne med nye stregkoder. I kan bestille jeres eget præfiks til stregkoder på Mit GS1.

term
GTIN

Jeg har spørgsmål til GLN...

Hvordan får jeg et GLN lokationsnummer?

Du modtager ét GLN som del af dit GS1 Medlemskab, som du kan købe på Mit GS1

Hvad er et GLN lokationsnummer?

Med et GLN (Global Location Number) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder. Det vil sige en afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik, interne afdeling mv. Ja, selv en specifik hylde kan have et GLN for at kunne identificere netop denne fysiske enhed.

GLN er anvendt til at identificere HVEM og HVOR i forskellige relationer, herunder ved samhandel. HVEM er juridiske og funktionelle enheder. HVOR er fysiske og digitale lokationer.

Når man som offentlig eller privat virksomhed anskaffer sig et GLN, er det for at få en unik elektronisk adresse tilknyttet et nummer, der indeholder information om, hvor og hvordan en elektronisk faktura skal leveres. Man køber i princippet en unik elektronisk postkasse, som selv kvitterer afsender for modtagelsen af dokumenter.


Hvad er strukturen i et GLN?

Et GLN er opbygget med en fast længde på 13 cifre. Et GLN udstedt af GS1 Denmark starter med nummerstrukturen 57.


Kan jeg bruge GLN i en stregkode?

Ja, et GLN kan anvendes i en stregkode for at identificere en fysisk leveringsadresse, eller for at oplyse relevante oplysninger om leverings- eller faktureringsoplysninger.


Skal jeg bruge GLN for at benytte andre af GS1's Services?

Du skal være i besiddelse af et GLN, hvis du tilkobler dig GS1Trade Sync og GS1Trade Transact.


Kan jeg overdrage mit GLN, hvis en lokation lukker eller flytter?

Hvis placeringen af en fysisk lokation ændres, og GLN ikke ændres, vil leveringer gå til den ”gamle” adresse, der findes.

Det er derfor vigtigt, at du hurtigst muligt informerer handelspartnere om enhver introduktion af et nyt GLN eller ændring af oplysninger, der er knyttet til et GLN.

Vær opmærksom på, at der er forskellige regler for, hvornår der skal skiftes GLN afhængig af, hvad nummeret anvendes til – juridiske, funktionelle, fysiske eller digitale lokationer. Kontakt vores rådgivere, hvis du er i tvivl om, hvilken kategori du tilhører.

term
GLN

Jeg har spørgsmål omkring medlemskab hos GS1 Denmark

Hvad betaler jeg for som medlem af GS1?

Det koster 500,- DKK (eks moms) for et GS1 Medlemskab. Som del af medlemskabet får du ét GLN nummer.

Kan man kombinere GS1's services som man vil?

I princippet ja.  

Dog anbefaler vi, at du først og fremmest kigger på GS1Trade Sync, og herefter tilknytter de services, som skaber mest værdi for din forretning.  

Bemærk, at flere services kræver, at du har tilkøbt enten GLN eller GTIN.

Hvor finder jeg priser?

Du kan finde alle priser og eksempler flere steder her på hjemmesiden eller på Mit GS1. Priserne afhænger af, hvor mange produkter du ønsker at tilknytte en given service, og beregnes pr. måned i indeværende år.

Er det et krav at bruge GS1Trade Sync?

Ja, i visse tilfælde, men ikke hvis du blot skal bruge GTIN og/eller GLN. GS1Trade Sync er rygraden i vores serviceudbud, men du kan for eksempel sagtens tilknytte dig GS1Trade Transact og GS1Trade Activate uden at benytte GS1Trade Sync.

Hvad er forskellen på en standard og en service?

Standarder er det globale regelsæt GS1 har sat for mærkning af dine produkter, mens vores services er ydelser, som tilknytter sig stamdata på dine produkter.

Adgang til Verdensmarkedet

Jeg har spørgsmål til GS1Trade Sync

Hvordan opretter jeg varer i GS1Trade Sync?

Vi hjælper dig, uanset om du er nybegynder eller har brug for hjælp til mere avancerede funktioner. Dit medlemskab giver dig nemlig automatisk adgang til gratis onlinekurser med vores underviser, som er specialist i GS1Trade Sync, og generelt support i brug af systemet. Se vores gratis onlinekurser og webinarer.


Hvem modtager mine produktdata?

Den samlede danske detailhandel og foodservicesektoren modtager produktdata via GS1Trade Sync. Så datamodtagerne er bl.a. Coop Danmark, Matas, Salling Group, Dagrofa, Dansk Cater, Hørkram, Rema 1000 og mange flere. Se listen over alle datamodtagere.


Kan jeg bruge GS1Trade Sync i kombination med andre services?

Ja. Faktisk så forudsætter flere af vores services, at du har oprettet dine produkter i GS1Trade Sync.

Har du det, kan du med fordel også benytte dig af GS1Trade Exact og GS1Trade Image, der kan spare dig tid og penge på kvalitetssikring af produktdata og produktbilleder. På den måde får du mest ud af dit medlemskab.

Gå til GS1Trade Sync

GS1Trade Sync

Jeg skal bruge en stregkode, hvordan gør jeg?

Først og fremmest skal du sikre dig, at du er medlem af GS1. Det bliver du ved at købe et GS1 Medlemskab her: Kom i gang

Når du har gjort det, kan du købe et GS1ID abonnement, som du kan generere dine GTINs og andre identifikationsnumre med.

Hvad betaler jeg for?

Det koster 500,- DKK for at være medlem hos GS1 Denmark, og GS1 Medlemskabet inkluderer ét GLN nummer. Efterfølgende kan du tilkøbe vores andre services, og du betaler derfor herefter. Læs mere her.

Med et GS1ID abonnement kan du oprette identifikationsnumre så som GTIN til dine produkter og GLN numre til dine lokationer.

Med GTINs kan du identificere dine varer på tværs af alle landegrænser og platforme samt lave fysiske stregkoder.  

Med et GLN (EAN) bliver du identificeret som handelspartner og kan unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder. Det vil sige en afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik og intern afdeling.

Hvordan laver jeg mine stregkoder?

Når du har valgt og købt et GS1ID abonnement, modtager du et virksomhedspræfiks, som identificerer din virksomhed unikt i hele verden.

Ud fra virksomhedspræfikset kan du danne jeres GTINs, som I bruger til at identificere jeres salgsenheder, kollienheder og evt. paller med. I kan derefter udtrykke GTIN i et stregkodesymbol, hvis du har brug for en fysisk stregkode.

Som del af GS1 medlemskabet, får I adgang til GS1Trade Activate, hvor I kan generere jeres GTINs og stregkoder. Systemet gør det nemt at generere korrekte stregkoder til jeres produkter og paller - og downloade dem med et klik, klar til brug.

Hvor mange stregkoder har vi tilbage?

Her kommer GS1Trade Activate virkelig til sin ret. Du logger nemlig bare på systemet, og får selv overblik over dine præfiks samt registrere brugte GTINs og GLN-numre.

Er GTIN og stregkoder det samme?

GTIN er nummeret under stregerne, og dermed er et GTIN teknisk set ikke en hel stregkode, men kun en del af den.

I daglig tale referer mange af vores medlemmer dog til GTIN som stregkode, så det har vi taget til os. Derfor vil du opleve, at vi her på siderne ofte gør det samme, for at mindske forvirringen.

Sundhedssektor
Ingen resultater fundet

Vi sidder klar med rådgivning

Vil du vide mere om hvordan GS1 kan skabe værdi for dig, anbefaler vi, at du kontakter vores trænede rådgivere, som sidder klar til at rådgive dig om vores produkter og services.

Vi har åbent for henvendelse:

Mandag til torsdag: kl. 08:30 til kl. 15:30
Fredag: kl. 09:00 til kl. 15:00

+45 39 27 85 27

Eller på mail: info@gs1.dk

Peter Alberg Nielsen
GS1Trade Service Consultant
+45 39 16 90 11
Irene Lentz
Customer Consultant
+45 39 16 90 07
Charlotte Nevdal
Head of Member Service
+45 39 16 90 14