I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Mange virksomheder står overfor et stort arbejde med at få overblik over deres emballage som følge af lovgivningen om producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.
Med GS1Trade Packaging får du et system, der kan hjælpe dig med at indsamle, strukturere og deklarere dine emballagedata.
Systemet samler dine emballagedata ét sted og gør det nemmere at imødekomme lovgivningen. Det kan nemlig håndtere data for miljøgraduering og eventuelle nye krav på både dansk og europæisk plan.
Du kan også bruge systemet til at udveksle data med andre. Prøv det gratis frem til den 31. maj 2025!
Med GS1Trade Transact kan du selv indtaste al information online eller integrere løsningen med fuldautomatisk EDI til dit økonomisystem.
Herefter kan du sende fakturaer via NemHandel samt tilpasse fakturaer og elektroniske følgesedler til kunden inden leverancen.
Ja. GS1Trade Transact er en driftssikker og velafprøvet EDI-løsning, du hurtigt og nemt kan tage i brug.
Løsningen sikrer, at du sender netop de informationer, som den pågældende kunde ønsker, og sikrer at din faktura går igennem første gang.
Du vælger selv, om du vil indtaste data i GS1Trade Transact online eller integrere den til dit økonomi-/ERP-system. Ved at integrere til økonomisystemet, vil data automatisk blive overført uden at du behøver indtaste i GS1Trade Transact.
Kontakt vores partner BIZbrains på support@bizbrains.dk, hvis du er interesseret i en integrationsløsning.
Du kan let integrere GS1Trade Transact med dit økonomisystem med følgende plug-ins: Navision (NAV), C5, Uniconta og E-conomic.
Alt efter emballagetype får du i vores standard billedpakke op til 9 fritlagte packshots jpg og png fra forskellige vinkler og 6-8 planogrambilleder i png.
GS1Trade Image er en søsterservice til vores produktdatabase, GS1Trade Sync, og fordi det i dagens handel er et krav, at der findes standardiserede fotos knyttet til produktdata, har vi valgt at slå to fluer med et smæk og gøre det muligt at kombinere de to services.
Det har du. Vores professionelle fotografer sørger for alt det tekniske, og efterfølgende skal du hverken tænke på fotokredits eller andre rettighedsspørgsmål.
Ophavsretten tilhører fotografen i henhold til dansk lovgivning.
Ja, det er muligt selv at uploade billeder i GS1Trade Sync. Bemærk dog, at detailhandlen kun modtager billeder fra godkendte fotografer, og de vælger ikke at bruge dem i hverken markedsføringssammenhænge eller til planogrammer, medmindre I selv bliver certificeret.
Kontakt GS1Trade Image for mere information herom
Hvis I selv kan levere professionelle produktbilleder, er det muligt at blive certificeret i gældende image-specifikationer og selv levere billeder, som automatisk videreformidles til datamodtagerne.
Certificering er en engangsydelse, som er gyldig så længe specifikationerne overholdes. Ophæves certificering vil det kræve en ny certificeringsproces.
Produktoprettelse: Vi sørger for at oprette dine produkter i GS1Trade Sync med kvalitetstjek af produktet.
Kvalitetstjek: Vi sørger for, at dit fysiske produkt matcher den stamdata, der findes i GS1Trade Sync, og kvitterer med et kvalitetsstempel i GS1Trade Sync.
Labeltjek: Vi kontrollerer opdateringer på labeldata på allerede kvalitetstjekkede produkter.*
*kræver ikke indsendelse af fysiske produkter.
Når du skal lancere nye produkter, har dine handelspartnere behov for at kende udvalgte produktdata, inden produktet kommer i handlen. Kontakt derfor først din kunde for at høre om krav og deadlines.
Logistikinformationer som dimensioner og vægt sikrer korrekt håndtering på lagre, ingredienser og allergener hjælper dine kunder med at leve op til lovgivning, og planogrambilleder sikrer den bedst mulige præsentation i butikken. Ønsker du også produktbilleder, kan du benytte dig af vores service, GS1Trade Image.
Når du bestiller tid til GS1Trade Exact, vælger du selv, hvad vi skal gøre med dine produkter efter fuldendt datakvalitetstjek.
Returnere*: Vi sørger for at aftale returnering, men du betaler selv for fragten.
Destruere: Vi sørger for at destruere dine produkter. Køl & frostvarer bliver altid destrueret og kan ikke doneres/returneres.
Donere: Vi sørger for at videreformidle dine produkter til godgørende formål som eksempelvis Mødrehjælpen og Projekt Hjemløs.
*Ønsker du at få returneret produkterne, beholder vi dem ugen ud plus to uger, i tilfælde af at vi skal bruge dem til opfølgende arbejde efterfølgende. Skulle du alligevel ønske at afhente varerne med det samme, er det naturligvis i orden efter aftale.
Med vores service GS1Trade Image tager vi produktbilleder, planogramfotos og miljøbilleder.
GS1Trade Image er placeret på samme fysiske adresse som GS1Trade Exact, hvorfor det er nemt og bekvemt at lade os stå for billederne i samme ombæring.
Vi udfører kvalitetstjekket indenfor 10 hverdage efter modtagelse. Det er muligt at bestille ekspreshåndtering, som halverer behandlingstiden. Ekspres koster 100% oven i den valgte service.
Med GS1Trade Activate kan du holde styr på, hvor mange GTINs fra dit virksomhedspræfiks, du har brugt, samt hvad de er brugt til.
Du kan også holde styr på, om allerede ibrugtagne GTINs fortsat er aktive. GS1Trade Activate genererer automatisk næste ledige GTIN i overensstemmelse med GS1-standarden, ligesom du kan generere stregkoder på baggrund af de GTINs, du har registreret i værktøjet.
Du kan også bruge systemet til at danne dine stregkoder til eksempelvis produkter og paller.
For GTIN er det også værd at nævne, at GS1Trade Activate er forbundet til GS1 Registry Platform og understøtter Verified by GS1.
Sidstnævnte er kort fortalt en global telefonbog over, hvem ejer rettigheden til et GTIN. Hvis du udfylder produktinformation såsom varetekst, varemærke og nettoindhold, vises disse informationer også i oversigten.
Du kan også holde styr på dine GLN med platformen GS1Trade Activate, så du har et overblik over, hvad dine GLN-numre anvendes til. Her kan du ligesom med dine GTINs også opdatere, hvorvidt dine GLN er aktive eller ej.
Hvis GS1Trade Activate lyder som noget for dig, så kontakt endelig vores medlemsservice for at komme i gang. Vi har også regelmæssige gratis onlinekurser i værktøjet, som du kan tilmelde dig.
Tilmeld dig et basiskursus i GS1Trade Activate
Adgang til GS1Trade Activate er inkluderet i dit GS1-medlemskab. Hvis du ikke er medlem endnu, kan du købe medlemskabet på Mit GS1.
Nej, der er ingen begrænsninger på, hvor mange numre, du kan have hos os. Det er dog kun muligt at oprette numre baseret på jeres egne præfiks i GS1Trade Activate.
Her kommer GS1Trade Activate virkelig til sin ret. Du logger nemlig bare på systemet og får overblik over dine præfiks samt GTIN og GLN numre. Herefter kan du oprette alle de GTINs, du har brugt, og når du skal i gang med at danne nye GTINs, kan systemet give dig det næste ledige i din serie.
Et GTIN er et globalt, unikt varenummer, som bruges til at identificere dine online eller fysiske produkter, uanset hvilken branche eller sektor du repræsenterer.
I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er et GTIN det nummer, som findes under selve stregkodesymbolet.
For at lave GTINs til dine produkter skal du købe et GS1ID abonnement inde på Mit GS1. Efter du har foretaget dit køb, vil du modtage et unikt virksomhedspræfiks, som du kan lave GTINs og andre identifikationsnumre med.
Et GTIN er nummeret under en stregkode, og dermed er et GTIN teknisk set ikke en hel stregkode, men kun en del af den.
I daglig tale referer mange af vores medlemmer dog til GTIN som stregkode, så det har vi taget til os. Derfor vil du opleve, at vi her på siderne ofte gør det samme for at mindske forvirringen.
På Mit GS1 kan du vælge en variation af pakker, der indeholder forskellige antal identifikationsnumre. Hvor mange, netop du skal bruge, afhænger af, hvor mange produkter du har.
Der skal ændres GTIN på et produkt i følgende situationer:
- Ændring af funktionalitet eller opskrift, fx ingredienser
- Ændring af nettoindhold
- Ændring af dimensioner eller bruttovægt med mere end 20%
- Tilføjelse eller sletning af certificeringsmærke, fx kosher eller CE
- Ændring af primærbrand, dvs. det brand som forbrugeren kender
- Et tidsbundet eller promotion-produkt
- Ændring af antallet af enheder i pakken/kassen
- Ændring af en prædefineret kombination, fx i en pakning af to eller flere forbrugerenheder, der kombineres og sælges som én forbrugerenhed
- Ændring af en pris, trykt på emballagen
- Lancering af et helt nyt produkt
Hvis du er i tvivl, hvorvidt nyt GTIN skal tildeles jeres produkt?
Prøv vores GTIN-managementværktøj
For at undgå at komme til at bruge stregkoder, som I ikke længere abonnerer på, eller at komme til at bruge en andens virksomheds præfiks, skal I huske følgende, når der sker ændringer i jeres firmakonstellation:
Overdrag præfiks til den virksomhed, som fortsat skal eksistere, hvis produkterne skal fortsætte med de samme stregkodenumre.
Præfiks, som er anvendt på de omfattede brands, skal overdrages fra sælgende virksomhed til købende virksomhed. Hvis dette ikke er muligt, skal der tildeles og mærkes med nye stregkoder, som den købende virksomhed har ret til at bruge. Bemærk, at man kun kan få hele præfikset overdraget, ikke enkelte GTINs.
Hvis en virksomhed sælges, skal køber enten overtage præfiks fra sælger (og dermed overtage abonnementet hos GS1 Denmark), eller om-mærke produkterne med nye stregkoder. Du kan bestille dit eget præfiks til stregkoder på Mit GS1.
Du modtager ét GLN som del af dit GS1-medlemskab. Er du ikke medlem, eller vil du tilkøbe flere GLNs? Så kan du købe det på Mit GS1 med et GS1ID abonnement.
Med et GLN (Global Location Number) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder. Det vil sige en afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik, interne afdeling mv. Ja, selv en specifik hylde kan have et GLN for at kunne identificere netop denne fysiske enhed.
GLN er anvendt til at identificere HVEM og HVOR i forskellige relationer, herunder ved samhandel. HVEM er juridiske og funktionelle enheder. HVOR er fysiske og digitale lokationer.
Når man som offentlig eller privat virksomhed anskaffer sig et GLN, er det for at få en unik elektronisk adresse tilknyttet et nummer, der indeholder information om, hvor og hvordan en elektronisk faktura skal leveres. Man køber i princippet en unik elektronisk postkasse, som selv kvitterer afsender for modtagelsen af dokumenter.
Et GLN er opbygget med en fast længde på 13 cifre. Et GLN udstedt af GS1 Denmark starter med nummerstrukturen 57.
Ja, et GLN kan anvendes i en stregkode for at identificere en fysisk leveringsadresse, eller for at oplyse relevante oplysninger om leverings- eller faktureringsoplysninger.
Du skal være i besiddelse af et GLN, hvis du tilkobler dig GS1Trade Sync og GS1Trade Transact.
Hvis placeringen af en fysisk lokation ændres, og GLN ikke ændres, vil leveringer gå til den ”gamle” adresse, der findes.
Det er derfor vigtigt, at du hurtigst muligt informerer handelspartnere om enhver introduktion af et nyt GLN eller ændring af oplysninger, der er knyttet til et GLN.
Vær opmærksom på, at der er forskellige regler for, hvornår der skal skiftes GLN afhængig af, hvad nummeret anvendes til – juridiske, funktionelle, fysiske eller digitale lokationer. Kontakt vores rådgivere, hvis du er i tvivl om, hvilken kategori du tilhører.
Det koster 500 DKK / ÅR for et GS1-medlemskab. Som del af medlemskabet får du ét GLN nummer samt adgang til GS1Trade Activate.
I princippet ja. Vi anbefaler dog, at du først og fremmest kigger på GS1Trade Sync, og herefter tilknytter de services, som skaber mest værdi for din forretning.
Bemærk at flere services kræver, at du har tilkøbt enten GLN eller GTIN.
Du kan finde alle priser og abonnementer her eller på Mit GS1. Priserne afhænger af, hvor mange produkter du ønsker at tilknytte en given service, og beregnes pr. måned i indeværende år.
Ja, i visse tilfælde, men ikke hvis du blot skal bruge GTIN og/eller GLN. GS1Trade Sync er rygraden i vores serviceudbud, men du kan for eksempel sagtens tilknytte dig GS1Trade Transact og GS1Trade Activate uden at benytte GS1Trade Sync.
Standarder er det globale regelsæt, GS1 har sat for mærkning af dine produkter, mens vores services er ydelser, som tilknytter sig stamdata på dine produkter.
Vi hjælper dig, uanset om du er nybegynder eller har brug for hjælp til mere avancerede funktioner. Udover vores support, har vi mange vejledninger tilgængelige på vores hjemmeside, og dit medlemskab giver dig også adgang til gratis onlinekurser og webinarer med vores undervisere, som er specialister i GS1Trade Sync.
Den samlede danske detailhandel og foodservicesektoren modtager produktdata via GS1Trade Sync. Så datamodtagerne er bl.a. Coop Danmark, Matas, Salling Group, Dagrofa, Dansk Cater, Hørkram, Rema 1000 og mange flere.
Det gør du ved at gennemgå dine produkter i GS1Trade Sync og slette dem, du ikke har brug for mere. På den måde sikrer du, at du kun betaler for det produktdata, du har behov for. Læs mere i denne vejledning.
Ja. Faktisk så forudsætter flere af vores services, at du har oprettet dine produkter i GS1Trade Sync.
Har du det, kan du med fordel også benytte dig af GS1Trade Exact og GS1Trade Image, der kan spare dig tid og penge på kvalitetssikring af produktdata og produktbilleder. På den måde får du mest ud af dit medlemskab.
Først og fremmest skal du sikre dig, at du er medlem af GS1 Denmark. Det bliver du ved at købe et GS1-medlemskab. Kom i gang her.
Når du har gjort det, kan du købe et GS1ID abonnement, som du kan generere dine GTINs og andre identifikationsnumre med.
Det koster 500 DKK / ÅR at være medlem af GS1 Denmark. Medlemskabet inkluderer ét GLN nummer og adgang til GS1Trade Activate. Efterfølgende kan du tilkøbe vores andre services, og du betaler derfor herefter.
Se vores priser og abonnementer
Med et GS1ID abonnement kan du oprette identifikationsnumre såsom GTINs til dine produkter og GLN-numre til dine lokationer.
Med GTINs kan du identificere dine varer på tværs af alle landegrænser og platforme samt lave fysiske stregkoder.
Med et GLN (EAN) bliver du identificeret som handelspartner og kan unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder. Det vil sige en afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik og intern afdeling.
Når du har valgt og købt et GS1ID abonnement, modtager du et virksomhedspræfiks, som identificerer din virksomhed unikt i hele verden.
Ud fra virksomhedspræfikset kan du danne jeres GTINs, som I bruger til at identificere jeres salgsenheder, kollienheder og evt. paller med. I kan derefter udtrykke et GTIN i et stregkodesymbol, hvis du har brug for en fysisk stregkode.
Som del af GS1-medlemskabet får I adgang til GS1Trade Activate, hvor I kan oprette jeres GTINs og danne stregkoder. Systemet gør det nemt at oprette korrekte stregkoder til jeres produkter og paller - og downloade dem med et klik, klar til brug.
Det kan du nemt tjekke i GS1Trade Activate, som følger med i dit medlemskab. Du logger blot ind systemet, hvor du har overblik over dine præfiks og kan registrere brugte GTINs og GLN-numre.
Et GTIN er nummeret under en stregkode, og dermed er et GTIN teknisk set ikke en hel stregkode, men kun en del af den.
I daglig tale referer mange af vores medlemmer dog til GTIN som stregkode, så det har vi taget til os. Derfor vil du opleve, at vi her på siderne ofte gør det samme for at mindske forvirringen.
Vil du vide mere om hvordan GS1 kan skabe værdi for dig, anbefaler vi, at du kontakter vores trænede rådgivere, som sidder klar til at rådgive dig om vores produkter og services.
Vi har åbent for henvendelse:
Mandag til torsdag: kl. 08:30 til kl. 15:30
Fredag: kl. 09:00 til kl. 15:00