I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
Vi sidder med hovedet helt nede i maskinrummet og kan bidrage med noget meget håndgribeligt. Jeg har også været med hos Miljøstyrelsen, som også har valgt at inddrage branchen og virksomheder.
Vi har vores 1.500 varenumre fordelt på mange brands. Leverandørerne har ønsker, vi har ønsker, og lad os sige at 20 procent af alle datapunkter skal ændres. Det er 10-15.000 datapunkter, vi skal vedligeholde. Det kræver en enorm struktureret måde at gå til værks på, og det sted, vi har data, skal kunne håndtere det. Ellers mister vi overblik, og der kan også ske det, at vi ikke får benefit for de ændringer, vi laver, i forhold til de miljøgraduerede bidrag.
GS1Trade Packaging kan huse alle de her emballagedata. Og når vi har alle data i hus, skal vi bruge et overblik over, hvilke datapunkter vi mangler. Og måske også en økonomisk konsekvensberegning, som fx siger: Pap koster 2 kroner kiloet, men et godt pap koster måske 1 krone kiloet, og hvis vi ændrer emballagen på fem produkter, så vil vi kunne spare x antal kroner.
Når systemet virker, vil vi kunne bruge det til både at skabe overblik og lave økonomiske konsekvensberegninger. Og det vil klart gøre vores arbejde enklere.
Jeg vender tilbage til overblikket. Jeg har regnet ud, at vi skal stille 60.000 spørgsmål til leverandørerne, når vi skal have datapunkter på alle vores produkter. Hvis jeg, når jeg logger ind, kan se en liste over, hvad jeg mangler, vil det være fedt. Hvis jeg fx kan se, at jeg mangler 50 procent af mine datapunkter, og de er fordelt på de her varer. Så jo mere statistik og overblik, jo bedre.
GS1 har været gode til at række ud og inkludere os. Et af de punkter, som vægter højt i forhold til at vælge GS1, er, at de er gode til standarder. De er gode til at dele data. Jeg sidder i Danmark og har både leverandører i udlandet og nordiske partnere. Vi har vores eget selskab i Norge, Sverige og Finland, og de kommer til at have samme spørgsmål som os om nogle år. Når jeg har alle data hos mig, så kan jeg sige værsgo til Norge, de kan kigge i mine data, eller vi kan lave en integration. Det er en væsentlig årsag til, at vi synes, det giver værdi at vælge GS1, at vi kan dele data med både kunder og samarbejdspartnere.
GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.
Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.
GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.
GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.
GS1Trade Packaging er et emballagedatasystem, der samler dine emballagedata ét sted.
Systemet sikrer en effektiv indsamling, strukturering og deklarering. Det gør det desuden nemt at udveksle emballagedata med andre virksomheder.
GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.
Med denne service får du dermed kvalitetssikret data til gavn for hele forsyningskæden.
GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.
GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.
GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.
Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.
Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.