The Global Language of Business

GS1 Denmark ændrer vilkår og priser pr. 01.01.2024. Læs mere her

OBS: Torsdag d. 25. april kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet internt arrangement.

OBS: mandag d. 18. september og tirsdag d. 19. september til kl. 12 kan vi kun kontaktes på mail info@gs1.dk, grundet et eksternt arrangement

M2M-integration - Hvad kræver det?

Vejledningen nedenfor vil give dig indblik i dataformat der skal være, for at du kan opsætte en M2M-integration. God fornøjelse og arbejdslyst.

Dataformat

Al datakommunikation vil forgå med XML filer jf. den seneste GDSN version. Du kan altid finde den seneste dokumentation på GDSN hjemmesiden på følgende link:

https://www.gs1.org/standards/gdsn (Engelsk hjemmeside)

GDSN-standarden opdateres løbende, men hensigten er altid, at man skal kunne sende i det nuværende format, selv efter der opdateres til en ny version. I visse tilfælde kan dette dog ikke altid lade sig gøre.

Der er overordnet to krav for den data, der leveres:

Skemaregler

Valideringsregler

  • Sikrer, at de fornødne informationer er angivet
  • Sikrer kvaliteten af den angivne data
  • Kan findes på linket under Kommunikationskanal

Dette betyder, at der skal leveres ét samlet datasæt i hver fil. Dermed skal alle informationer være angivet, hver gang der sendesinformationer til GDSN-netværket. Det er i princippet muligt at berige data løbende, men minimumskravene for det pågældende marked skal altid være mødt, da filen ellers vil blive afvist.

Kommunikationskanal

AS2 (Applicability Statement 2)

  • Kræver et SHA256-certifikat
  • Baseret på HTTP/HTTPS og S/MIME
  • Oftest en ”out-of-the-box”-løsning

FTPs

  • Connectivity Guide
  • GS1Trade Sync hoster serveren
  • Samme URL til både indgående og udgående filer

API (JSON)

  • Mulighed for at trække data som dataleverandør, datamodtager og serviceudbyder
  • Mulighed for at oprette kladder som og på vegne af dataleverandør.

For dokumentation for API og FTP til Produktionsmiljø, tag kontakt til GS1 Denmark. Dokumentation for datamodel kan findes her

Dataudveksling

Når du udveksler data med GDSN-netværket, uanset hvilken kommunikationskanal du benytter, vil du for hver fil, du sender til GS1Trade Sync, modtage et svar tilbage, der fortæller, om data er accepteret eller afvist.

Afhængigt af om du sender data til en kunde, der benytter samme platform som dig, eller om det er en kunde, der benytter en ekstern platform, kan det variere hvilken form for svar, du modtager.

Men der er som udgangspunkt altid tale om de to samme typer af beskeder.

Den første besked er en GS1Response, der indikerer, om filen lever op til skemareglerne, og dermed om filen kan processeres af systemet. Derudover indikerer dette svar også, hvorvidt der bliver levet op til de generelle GDSN-regler.

Når man modtager en GS1Response, der er accepteret, vil man herefter modtage endnu en besked, en Catalogue Item Confirmation (CIC).Denne fil indikerer om ens data er sendt ud til de modtagere, man forventer, og hvorvidt de har modtaget det, eller om de har nogle indsigelser i forhold til manglende informationer. Dette bliver f.eks. brugt, hvis man sender til udlandet, hvor der kan være lokale regler, man skal leve op til.

Subskriptioner

Data bliver ikke automatisk synkroniseret med alle, der benytter GDSN. Dette håndteres vedhjælp af subskriptioner. En subskriptioner ikke afhængig af, at produktet er oprettet i GDSN, ligesom produktoprettelsen ikke er afhængig af en subskription.

Det betyder, at du godt kan sende data til GDSN, uden der nødvendigvis er nogen, der har anmodet om at modtage din data i GDSN. Dette er vigtigt at forstå, fordi du kan opleve, at der kommer svar på produkter forholdsvis lang tid efter, du oprindeligt har oprettet produktet.

Dette skyldtes imidlertid, at data ikke sendes til en modtager, før de anmoder om at modtage data via en subskription. Herunder er vist, hvordan subskriptionsprocessen fungerer:

Kontakt os så vi kan hjælpe dig i gang på gs1tradesync@gs1.dk eller på tlf. 39 27 85 27.

Læs vejledning her

arrow-right-circle
Download vejledning

Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.

Brug for hjælp?
+45 39 27 85 27
info@gs1.dk

M2M-integration - Hvad kræver det?

Indholdsfortegnelse

Nyeste vejledninger

|
6
 min
Vejledning til UDI og Basic UDI-DI
Overblik over hvordan du danner UDI og Basic UDI-DI.
This is some text inside of a div block.
|
5
 min
Brugervejledning til transport- og pakkelabels
Få styr på, hvilke krav der er til dine transport- og pakkelabels.
This is some text inside of a div block.
|
120
 min
Oprettelse af data til Sverige i GS1Trade Sync
Samhandel med Sverige kræver nogle andre produktkoder.
This is some text inside of a div block.