The Global Language of Business
Nyheder

Undgå den onde, digitale tvilling

1.1.2020
|
Mads Kibsgaard, Standard & Relations Manager, GS1 Denmark
|
No items found.

Hvem er den digitale twin?

Som koncept er den Digitale Tvilling kun 6-7 år gammel og bruges af bl.a. IBM i en Internet-of-Things-kontekst til at beskrive en virtuel repræsentation af noget fysisk, lige fra en flymotor til en bygning.

I vores e-handelskontekst drejer det sig simpelthen om, at forbrugeren skal kunne finde en digital udgave af jeres produkt, når de søger efter det på internettet. Det er enormt vigtigt, fordi forbrugeren ved nethandel ikke først kan få produktet i hånden, mærke den flotte emballage og læse alle informationerne på den.

Men hvordan sikrer du, at dit produkts digitale tvilling nu også er en god tvilling, der repræsenterer dit produkt på bedste vis?

Hollywood har jo lært os, at onde tvillinger altid er ude efter at skade deres egen, gode tvilling. Hvilket kan oversættes til: Jeres brand.

Hvordan skader den onde tvilling dit brand?

I har med garanti de mest geniale produkter i verden, men som e-handler nytter det ingenting, hvis den digitale tvilling ikke viser dette.

Fejlagtig eller manglende information i en webshop kan let afholde forbrugeren fra at købe – eller leder til køb foretaget i blinde og dermed potentielle ærgerlige returscenarier.

What to do? Det handler om opdragelse…

Hvis I forhandler egne produkter gennem jeres egen webshop, kan I selv styre ”opdragelsen” af jeres digitale tvilling, for I er selv herre over hvilke stamdata, I gør tilgængelige: Billeder, størrelse, indhold, farve, ingredienser, anprisninger – you name it.

Benytter I jer derimod af andre som forhandlerled (fx markedspladser), så er opgaven mere kompleks, for de har i det store hele ofte ret til at sælge dem videre, som de vil. Her bliver I altså afhængige af andres ”opdragelse” af jeres brands digitale tvilling. Og hvis de ikke har modtaget al den info, de ønsker, risikerer I, at de selv fylder på. Ikke en optimal løsning, vel?

Fremtidens webshop er…?

Et vigtigt spørgsmål at stille dig selv er, om du tror, fremtiden tilhører den selvstændige webshop? I Tyskland har Amazon og eBay tilsammen 66% af al e-handel, og tager vi til Kina, er andelen endnu større – her hedder markedspladserne blot fx AliExpress, Taobao, JD.com, og TMall. I dag siger statistikken, at kun 10% af danske virksomheder har erfaring med salg via globale markedspladser.

Om jeres produkter havner på markedspladser eller ej, så anbefaler vi, at I overvejer, hvordan I hjælper jeres B2B-kunder med bedst muligt at formidle de rigtige informationer videre til forbrugerne. Og vi mener naturligvis, at løsningen er standardiseret udveksling af stamdata, baseret på unik identifikation af jeres geniale produkter.

Vil du vide mere om dit produkts digitale tvilling?

GS1 Denmark rådgiver gratis sine medlemmer om, hvordan de kan optimere deres handel og logistik – også i et e-handelsperspektiv. Blandt andre Salling Group, Coop, Dagrofa, Reitan, Amazon, eBay og Alibaba bruger GS1-standarder. Kontakt os og find ud af, om vi ikke også er relevante for dig?

GS1 services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Image

GS1Trade Image sørger for billeder til dine produkter i den højeste kvalitet. Det er billigt og nemt. Herunder finder du alle de informationer, du skal bruge for at komme i gang med GS1Trade Image.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en data pool for kvalitetssikret varestamdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af varestamdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Sync

Ved at lægge produktstamdata og -fotos i GS1Trade Sync, som er en del af det globale GDSN-netværk, skaber du en effektiv hverdag og gør data nemt tilgængelig for jeres handelspartnere, når de har brug for det.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres stamdata. Alle fysiske produkt bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Kvalitetssikret data for hele forsyningskæden.

GS1Trade Exact

Få kvalitetstjekket dit fysiske produkt op mod de stamdata, du har angivet i GS1Trade Sync. Alle godkendte produkter får et kvalitetsstempel i GS1Trade Sync, som jeres kunder kan se.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact er din brugervenlige EDI-løsning, som systematik og effektivt varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GTIN

På denne side finder du information om, hvordan et GTIN-nummer bruges. Et GTIN-nummer er et globalt, unikt, varenummer, som bruges til at identificere, hvilken vare der er tale om.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

GLN

På denne side finder du information om, hvordan et GLN-nummer bruges. Et GLN-nummer er et globalt, unikt, varenummer, som bruges til at identificere, hvilken vare der er tale om.

Seneste nyheder