The Global Language of Business
Nyheder

RFID hitter hos Disney, Delta Airlines og LEGO

1.10.2020
|
Signe Poulsen
No items found.

Hvorfor skal man indføre RFID i sin forretning? For eksempel for at forbedre brugeroplevelsen. Det viser mange cases. Især fra USA, som er stedet vi i særlig grad kan hente inspiration og beviser for, at RFID kan tilføre værdi til forretningen.

Det handler om at skabe en bedre brugeroplevelse

For eksempel bruger Disney World RFID i de armbånd, der er adgangspas til stedet. På den måde forbedres brugeroplevelsen, fordi det bliver nemt bl.a. at åbne sit hotelværelse, at sætte madindkøb til sin regning og at tjekke ind ved forlystelser.

For Delta var målet at forbedre sikkerheden for passagererne og effektivisere arbejdsgangene ifb. med at redningsveste skal tjekkes for udløbsdato. For hele Deltas flåde betød det visuel inspektion af ca. 140.000 redningsveste om året og talløse mandetimer. Med RFID-tags på hver redningsvest tjekker personalet nu et helt fly på mindre end et minut og er samtidig sikre på, at sikkerheden er i top.

Hos LEGO indgår RFID i børnenes oplevelse, når de spiller Dimensions-spillet. Her forbindes den virtuelle spilverden med den fysiske gennem figurer med indbyggede RFID-tags. Når disse placeres på en game pad, introduceres karakteren i spillet.

Amerikanske trends i et dansk perspektiv

Især i den amerikanske detailhandel har man taget RFID til sig, og det er god inspiration til danske virksomheder:

Det, man har opdaget i USA er, at man ikke behøver at rulle en RFID-løsning ud i hele forsyningskæden for at opnå ROI. Faktisk er det nok at bruge tag’ene ude i butikken. Her kan man forbedre brugeroplevelsen med bedre on-self-availability, bedre lagerstyring og tyverisikring – alt sammen baseret på tagging af hvert beklædningsstykke”, fortæller Morten Pedersen fra Teknologisk Institut.

”I USA bruger 50% af beklædningsbutikkerne RFID, og stigningen i antallet af tag’ede items er kraftig: I 2014 var der 4 milliarder, og her i 2016 er der 16 milliarder. Det giver et fint grundlag for butikkerne, så man ikke længere sidder fast i hønen-og-ægget situationen, hvor detailhandlen venter på, at producenterne går i gang med at tagge, og producenterne venter på, at handlen går i gang med at bruge tag’ene til noget. Alt i alt kan man sige, at RFID i USA får den opmærksomhed, det fortjener, når man ser på dets potentiale til at skabe en bedre brugeroplevelse og øget salg,” fortæller Morten.

Mark Thomson, Zebra Technologies, mener, at det i dag ikke er detailhandlen, der er driver for udviklingen, men derimod forbrugerne: ”Forbrugerne vil have samme indkøbsoplevelse i butikken, som de har på fx Amazon, hvor man bl.a. har let adgang til at se lagerstatus og få forslag til matchende produkter.”

Vidste du at…                                                          

Danskerne ligger nr. 2 i verden, når det gælder at omgive os med produkter, der er forbundet med hinanden og/eller internettet (Internet of Things): 32,7 produkter per 100 indbyggere. Vi er kun slået af koreanerne på dette punkt.

GS1 services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Image

GS1Trade Image sørger for billeder til dine produkter i den højeste kvalitet. Det er billigt og nemt. Herunder finder du alle de informationer, du skal bruge for at komme i gang med GS1Trade Image.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Sync

Ved at lægge produktstamdata og -fotos i GS1Trade Sync, som er en del af det globale GDSN-netværk, skaber du en effektiv hverdag og gør data nemt tilgængelig for jeres handelspartnere, når de har brug for det.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres stamdata. Alle fysiske produkt bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Kvalitetssikret data for hele forsyningskæden.

GS1Trade Exact

Få kvalitetstjekket dit fysiske produkt op mod de stamdata, du har angivet i GS1Trade Sync. Alle godkendte produkter får et kvalitetsstempel i GS1Trade Sync, som jeres kunder kan se.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact er din brugervenlige EDI-løsning, som systematik og effektivt varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GTIN

På denne side finder du information om, hvordan et GTIN-nummer bruges. Et GTIN-nummer er et globalt, unikt, varenummer, som bruges til at identificere, hvilken vare der er tale om.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

GLN

På denne side finder du information om, hvordan et GLN-nummer bruges. Et GLN-nummer er et globalt, unikt, varenummer, som bruges til at identificere, hvilken vare der er tale om.

Seneste nyheder