5 min.

16.12.2025

Sådan skaber GS1Trade Packaging værdi for Trendy Beauty Products

Robert Erichsen

COO, Trendy Beauty Products (TBP)

Tekst:

Lisa Larsen

Foto:

TBP

Sådan skaber GS1Trade Packaging værdi for Trendy Beauty Products

TBP er i rivende udvikling fra en lille handelsvirksomhed til et nordisk koncepthus inden for beauty og personlig pleje. I dag arbejder virksomheden tæt sammen med sine kunder om at udvikle trendsættende produkter – og emballagedata er blevet en vigtig del af den proces.  

I dag er GS1Trade Packaging blevet en naturlig del af TBP’s måde at drive forretning på – ikke kun for at overholde reglerne, men som et strategisk værktøj.

“Vi skal have track på alt, hvad vi laver,” fortæller Robert Erichsen, COO i TBP A/S. “Derfor bruger vi GS1’s løsninger, fordi vi skal være sikre på, at vi har alt viden ét sted og kan trække på det.”

Én samlet platform for emballagedata

Da TBP implementerede et nyt ERP-system, stod det hurtigt klart, at det ikke kunne håndtere emballagedata i det detaljeringsniveau, deres kunder kræver.

“Vi troede, vi skulle have emballagedata i ERP-systemet, men det kan ikke håndtere det,” siger Robert. “Så GS1Trade Packaging er det foretrukne til at have alt liggende – især når vi arbejder med dagligvarekæder og flere nordiske kæder.”

Fra rapportering til forretningsudvikling

Med en forretning, hvor varenumre konstant skifter fra måned til måned, er datamængden stor.

“Den ene måned er alle produkter aktive, næste måned er de inaktive, fordi vi er i gang med noget nyt,” siger Robert. “Vi skifter sådan set alt ud.”

TBP har i dag en administrativ koordinator, der dedikerer halvdelen af sin tid til packaging-data. Selvom processen har været udfordrende, giver arbejdet nu værdi internt i virksomheden, hvor emballagedata anvendes til både miljøvurderinger og procesoptimering:

  • fuldt overblik over emballageomkostninger pr. SKU
  • mulighed for at optimere materialer og miljøpåvirkning
  • datagrundlag til beregning af priser, told og fremtidige kalkulationer
  • stærkere ESG-rapportering

Et samarbejde baseret på sparring

TBP har haft tæt dialog med GS1 Denmark i opstartsfasen.

“Vi har talt rigtig meget med GS1,” siger Robert. ““I starten havde vi brug for at få valideret store datamængder. GS1’s sparring betød, at vi kunne få det rigtigt første gang. Det har været afgørende, fordi man ikke kan fjerne data igen.”

Robert fortæller, at processen omkring emballagedata har været udfordrende: “Det har indimellem føltes som at flyve et fly og bygge vingerne samtidig,” fortsætter han, men Trendy Beauty Products er kommet dertil, hvor de kan se, at arbejdet betaler sig.

Del historien med en ven