Vejen til verden går gennem Google og Amazon
Vejen til verden går gennem Google og Amazon
Vejen til verden går gennem Google og Amazon
June 18, 2024

Af Rasmus P. V. Jakobsen // Illustration: Nicolai Grønnegaard Ditlev

|
5
 min

I Tyskland står Amazon for godt 30 procent af den samlede digitale omsætning.

Rigtig mange tyskere er såkaldte Amazon Prime-medlemmer med gratis fragt og lynhurtig levering som goder, og der er endda dem, der har valgt Amazon over Google som startside i deres browser, og som derfor foretager deres søgninger på det store internet derfra.

Amazon er på alle måder en gigant i Tyskland. En gigant, som CEO Jan Kruse Hansen og resten af holdet hos Australian Bodycare er dybt engagerede i. Over de seneste par år er de gået fra at være grønskollinger ud i e-handel og online markedsføring til at repræsentere en regulær online eksportsucces – ikke mindst takket være amazon.de, hvor flere af Australian Bodycares hudplejeprodukter ligger i top-10 over de mest populære varer.

Google som nøgle

Kimen til eksportsuccesen spirede i 2016, hvor Jan Kruse Hansen havde brugt godt et år på at den virksomhed, han sammen med investorer havde købt året forinden. Australian Bodycare havde et solidt og unikt produktprogram, men online tilstedeværelsen var stort set ikke eksisterende. Noget af det, Jan Kruse Hansen og hans team havde fundet ud af, var, at mange forbrugere i høj grad brugte Google, når de søgte information om hudlidelser – og var man til stede i Googles søgeresultater, var man altså alt andet lige tættere på forbrugeren og dermed et potentielt salg.

Derfor besluttede de sig for at opbygge en pendant til Netdoktor på deres hjemmeside – blot med udgangspunkt i hudproblemer. Og godt 200 artikler senere var de klar til at relancere i Danmark.

– Vi så resultater stort set med det samme. Vi rankede hurtigt på de mest relevante søgninger i Google, hvilket gav os en hel del trafik til vores hjemmeside – og heldigvis konverterede den trafik også til salg, siger Jan Kruse Hansen.

- Vi arbejdede desuden med retargeting-annoncer, så de, der havde besøgt vores hjemmeside uden at gennemføre et køb, blev mødt af onlinereklamer med produkter til lige nøjagtig det hudproblem, de havde vist interesse for. Og så sørgede vi for at være til stede på alle relevante kanaler – Facebook, Instagram, TikTok og så videre, uddyber han.

{(factbox)}

Hviler ikke på laurbærrene

Med Rossmann som case gik Australian Bodycare ind i Holland, Belgien og Østrig. I Benelux-landene, hvor Amazon er en forholdsvis ny spiller, startede de op på Bol.com, der er den helt store online handelsplatform der. Og også denne gang førte onlineaktiviteterne til tilstedeværelse i fysiske butikskæder. Succesen på Amazon og Bol har dog ikke sat en stopper for arbejdet med at drive trafik til virksomhedens egen hjemmeside.

Der bliver stadig skrevet massevis af artikler og optimeret på eksisterende indhold, ud fra hvordan hvert enkelt stykke indhold performer. Langt det meste af arbejdet foregår inhouse, og en gang imellem sparrer Australian Bodycare med digitale bureauer for at sikre, at retningen er, som den skal være.

– Vi er et godt sted, og vi kan tillade os at være stolte over den udvikling, vi har været igennem. I dag er konkurrencen blevet væsentlig større, så det er klart til vores fordel, at vi gik så forholdsvis tidligt i gang med at tænke online markedsføring og positionering, siger Jan Kruse Hansen.

Jan Kruse Hansen // Foto: LinkedIn

GS1 services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Kvalitetssikret data for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Nyeste GS1 Stories