Mave og hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe
Mave og hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe
Mave og hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe
January 9, 2023

Af Signe Poulsen, foto: Peter Larsen Kaffe

|
4
 min

Peter Larsen Kaffes logo er karakteriseret af de svungne bogstaver, der sender tankerne til svundne tider. En skarp kontrast til det indtryk, man får af den Viborgensiske virksomhed ved nærmere bekendtskab.

Her står produktudvikling og skæve vinkler på, hvad kaffe kan bruges til nemlig øverst på dagsordenen.

- Vi er nok mere innovative, end vi selv går og tænker i hverdagen, fortæller Michael Bisgaard, kommerciel chef.

- Men det er også nødvendigt at arbejde på nye måder at udvikle kategorien på, når vi nu engang er en håndfuld store brands, der kæmper om forbrugernes opmærksomhed på hylderne.

Peter Larsen Kaffe the Circular Coffee Community
For at skubbe kaffebranchen i en mere bæredygtig retning har virksomheden lancereret Peter Larsen Kaffe the Circular Coffee Community. Læs mere her

Fra detailhylde til festivalbod

Måske netop derfor tog Peter Larsen Kaffe for et årti siden springet fra hylderne og ud på de danske musikfestivaler: ”Vi har været på NorthSide, Roskilde og mange flere, og vi er vilde med den direkte feedback, som vi får fra nutidens og fremtidens kaffedrikkere – det er brændsel til udvikling.

- Vi er i øvrigt 100% drevet af biogas og vindenergi. Det kunne vi måske godt blive bedre til at fortælle om, fortæller Michael.

Og innovation sker løbende hos Peter Larsen Kaffe, som var de første til at servere økologisk, Fair Trade og koldbrygget kaffe på flaske til danskerne.

Hvordan fostrer man et innovativt miljø?

Det er nok umuligt at sætte på formel, men Michael Bisgaard og Annette Wisler Houmann har flere bud på byggestenene:

- Medarbejdere skal opleve, at alle helt reelt har mulighed for at påvirke vores udvikling med deres idéer. Dét er motiverende. Ligeså at man mærker, at der er kort fra beslutning til handling, når den gode idé er der, fortæller Michael.

Annette Wisler Houmann, der har arbejdet hos Peter Larsen Kaffe i over 25 år, begyndte som kontorelev og er nu produktchef:

- Jeg har på egen krop mærket, hvor meget det betyder for ens arbejdsglæde, når der er respekt for den enkeltes styrker og bidrag. Det er det, der gør, at man siger ’yes!’, når man går ind ad døren om morgenen. Vi går meget op i at sammensætte teams med supplerende kompetencer og at ansætte mennesker, der har samme gejst og åbenhed som os.

- Og så er vi meget bevidste om, at al vores innovation og virksomheden som helhed skal køre på et solidt og korrekt grundlag. Det gælder alt lige fra, at der er styr på fødevarelovgivningen til at kunderne serviceres med korrekte produktdata.

{(blockquote-wide)}

Korrekt stamdata udgør solidt fundament

En anden del af det, der skal give innovationen et solidt fundament, er lagerstyring, og for ca. 6 år siden indførte man stregkoder overalt på pluklageret i Viborg. Det vil sige, at hver lagerlokation er mærket med en stregkode, som bippes, når noget sættes på plads eller plukkes til en ordre. På pallerne sætter man GS1-128 labels med information om bl.a. holdbarhed for produkterne og pallens unikke ”nummerplade” - SSCC-nummeret.  

- Nu, da vi har vænnet os til at arbejde med stregkoder, er de simpelthen uundværlige her på lageret, mener Jonas Bach Boel, lagerekspedient, og fortsætter. - De hjælper bl.a. til at mindske spild, fordi vi har helt overblik over, hvilke varer med hvilken holdbarhed der findes hvor på lageret.

Det er den rejse, som Annette har oplevet med produktstamdata gennem de sidste ti år:

- Jeg har i dag personligt en helt anden holdning til det at arbejde med stamdata, end jeg havde i begyndelsen. Det er gået fra at være en ’mindre interessant’ del af mit job, som nogle gange blev nedprioriteret, til noget som jeg prioriterer meget højt. Vigtigheden og værdien af korrekt stamdata har udviklet sig meget de sidste år, og i takt med at flere af vores kunder er kommet med på ’bølgen’, så er vores prioritering af området også steget. I dag er stamdata en yderst vigtig del af et succesfuldt samarbejde med vores kunder. Det har for os topprioritet, at alt data ligger tilgængeligt for vores kunder, og vi har altid fokus på at levere data til tiden.
{(image2)}

{(gallery)}

- Vi har meget fokus på, at vi skal tale til mennesker, ikke Excel-ark. Du kan kalde det godt, gammelt købmandskab. Vi tror på at bygge relationer med kunderne og at være fleksible. Hvis kunden har brug for 1 kilo til en promotion, så får han det ligeså villigt, som hvis det er 100 kilo. Vi ser også GS1Trade Sync som en del af relationen med vores kunder, slutter Michael.
{(factbox)}

GS1 services omtalt i artiklen

GS1Trade Image

GS1Trade Image leverer professionelle marketing- og planogrambilleder, der lever op til gældende krav og grafiske retningslinjer.

Hvis du ønsker selv at tage dine egne produktbilleder, kan vi også hjælpe dig med at blive certificeret til dette.

GS1Trade Sync

GS1Trade Sync er en datapool til udveksling af produktdata, som dine handelspartnere kan tilgå.

GS1Trade Sync effektiviserer dataudvekslingen mellem handelspartnere, fordi data kun skal angives ét sted. Det øger kvaliteten af produktdata og skaber værdi for dig - og hele værdikæden.

GS1Trade Exact

GS1Trade Exact sikrer kvaliteten af jeres produktdata. Alle fysiske produkter bliver kontrolleret op mod de data, der er angivet i GS1Trade Sync.

Kvalitetssikret data for hele forsyningskæden.

GS1Trade Transact

GS1Trade Transact varetager digital modtagelse af ordrer og afsendelse af dokumenter til dine kunder. Du bestemmer selv om den skal integreres i dit økonomisystem eller du vil tilgå den online.

GTIN

GTIN (også kaldet EAN) står for 'Global Trade Item Number' og udgør den talrække, du ser under dit stregkodesymbol.

GTIN (EAN) er en global standard, der bruges til unikt at identificere digitale og fysiske produkter, så stregkoden kan scannes overalt i verden - hele vejen gennem forsyningskæden.

GLN

Med et GLN (også kaldet EAN) kan du unikt og entydigt identificere fysiske, funktionelle, juridiske eller digitale enheder.

Det kan være afsender, modtager, køber, sælger, leverandør, producent, leveringssted, betalingssted, butik eller interne afdelinger.

Nyeste GS1 Stories