I daglig tale er der mange, som kender GTIN som en stregkode, men teknisk set er GTIN det nummer, som findes under selve stregkode-symbolet, og kan derfor også bruges til andre teknologier som fx 2D stregkoder og RFID tags.
I Sverige har man lige som her i Danmark en datapool til lagring af varestamdata til de svenske retailere. Den svenske datapool hedder Validoo og ejes af GS1 Sweden. Til Validoo Item(datapoolen) hører ”MyValidoo”, som du skal tilmeldes. Derudover findes en måle- & vejeservice, kaldet Validoo Q-Lab, og det er et krav fra nogles venske retailere, at vareprøver på de produkter, der oprettes data på, sendestil Validoo Q-Lab med henblik på kvalitetssikring.
Kontakt venligst GS1TradeSync per mail til gs1tradesync@gs1.dk eller på telefon 3927 8527, hvis du ønsker at modtage en MyValidoo-konto.
Har du spørgsmål angående tilmelding til Validoo Q-Lab, bedes du venligst kontakte GS1 Sweden på telefon+46 8 50 10 10 00 eller per mail til kundservice@gs1.se.
Alle andre spørgsmål vedrørende dataoprettelse og vedligeholdelse af data i GS1Trade Sync til det svenske marked kan stiles til GS1 Denmark på telefon 3927 8527 eller per mail til gs1tradesync@gs1.dk.
Al yderligere dokumentation kan frit downloades på GS1 Swedens hjemmeside. Her kan du blandt andet findekodelister, valideringsregler, feltbeskrivelser samt en guide, der beskriver de mange forskellige emballagetyper. Link til den generelle information:
https://gs1.se/en/guides/documentation/#guideline-1
Andrenyttige links:
Kodelister: http://www.gs1.se/en/our-standards/Technical-documentation/code-lists/
Feltoversigt med beskrivelser:
https://gs1.se/wp-content/uploads/sites/2/2020/11/trade-item-information-guideline_3.1.14-1.0.pdf
Hensigten med dette dokumenter at forklare, hvordan data oprettes korrekt til det svenske marked. Der tages udgangspunkt i et fødevareprodukt med henblik på beskrivelse af, hvordan relevante ernæringsmæssige oplysninger skal angives ud over de data, som er obligatoriske at angive uanset varetype.
I det følgende beskrives, hvordan basisenheden oprettes. Basisenheden kan meget ofte sidestilles med den enhed, der sælges til slutforbrugeren i supermarkedet – i dokumentet her benævnt forbrugerenheden.
Når du er logget ind, klikker du på knappen<Nyt Produkt>…
I næste skærmbillede ’Grundlæggende data’ udfyldes felterne GTIN, Beskrivelse af enhed, Landekode for Target Market samt Privat eller public?. I sidstnævnte felt vælges først <Privat>, hvorefter feltet Datamodtager udfyldes med GLN-nummer på den virksomhed, der skal have adgang til at se/modtage data. Der skal som minimum angives én datamodtager. Senere i forløbet bliver det muligt at angive flere datamodtagere. Data kan naturligvis også sendes ”public”.
Når felterne er udfyldt som oven for vist, klikkes der på knappen <Næste>…
Herefter skal der vælges en Produktkategori(GPC)… Klik i feltet under feltnavnet.
Skriv på dansk en søgetekst der passer på produktet, der skal oprettes data på… Tryk derefter på knappen <Søg>…
Vælg den ønskede GPC Brick kode. Ovenfor er valgt ”Mælk (kølevare)”. Tryk på <Gem>.
Gå videre ved klik på knappen <Næste>.
Som det ses i oven for viste skærmbillede, har man fejllisten til højre. Under hver fejlbeskrivelse er der en knap, som vil føre dig direkte til det felt, som mangler at blive udfyldt. Det kan være en idé at udfylde alle felter ved hjælp af dette fejlfindingsværktøj.
I resten af guiden vil hvert relevant skærmbillede og felt til Sverige blive beskrevet. Vi starter med skærmbilledet ’Basis oplysninger’.
Det næste skærmbillede, man kommer til, er ’Basisoplysninger’, som skal udfyldes på følgende måde.
I dette skærmbillede kan flere datamodtagere (kunder) tilføjes.
Hvis flere datamodtagere (kunder) skal tilføjes, klikkes på knappen <Tilføj ny version>…
Skriv eksempelvis en del af et virksomhedsnavn i feltet Datamodtager og vælg den ønskede datamodtager i den liste der fremkommer…
Klik på <Næste>…
Vælg ”Nyt produkt med data kopieret fra” og derpå fra hvilken datamodtager,data skal kopieres. Tryk til sidst på <Gem>. Denne procedure skalgentages for hver datamodtager (handelspartner), der skal sættes på.
I det følgende beskrives, hvordan moms angives til det svenske marked.
Hvis produktet indeholder allergener, skal nedenstående felter udfyldes. Der kan listes et ubegrænset antal allergener.
I skærmbilledet ’Databærere og identifikation’ skal typen af stregkodesymbol, som varen er mærket med, angives.
Da GTIN på forbrugerenheden er 13-cifret, skal felterne udfyldes som vistoven for.
Hvad feltet Databærerfamilie: Typekode må udfyldes med til Sverige fremgår af denne kodeliste: T0187.
I skærmbilledet ’Dimensioner’ skal alle felter i nedenstående skema angives. Sørg for at anvende GRAM som måleenhed for netto- og bruttovægt. Sørg venligst for at vælgemillimeter som måleenhed i felterne Dybde, Bredde og Højde.
I dette skærmbillede angives detaljer om emballagetypen, forbrugerenheden er pakket
I skærmbilledet ’Ernæringsinformation’ skal angives det deklarerede ernæringsmæssige indhold, som fremgår af forbrugerenhedens etiket. I skærmbilledet herunder er vist, hvordan ernæringsinformationen angives. Hvis flere skal angives end de 7 obligatoriske, kan de tilføjes ved tryk på knap med 3 prikker og derefter<+Tilføj ny gruppe>.
Holdbarheds oplysningerneangives som vist herunder. I feltet Minimumholdbarhed fra ankomst [Dage] angives, det antal lagerdage, der garanteres som minimum, når varen leveres til kunden. I feltet Minimum holdbarhed fra produktion [Dage] angives den totaleholdbarhed i dage fra færdigproduktion/pakning.
Det eneste felt, der skal udfyldes i neden for viste skærmbillede, er Varen disponibel fra: dato. I feltet angives, fra hvornår detail kunden kan købe/bestille produktet.
Fødevarens ingrediensliste skal angives på svensk og med svensk sprogkode, som vist herunder. Startteksten med ”Ingredienser:”. Husk at angive allergener med STORE bogstaver.
I skærmbilledet vist herunder skal angives, om produktet er mængdevariabelt eller ej. Svares der ’ja’, skal feltet ’Variabel vægt: Afvigelsesprocent’ udfyldes med en procentfor, hvor meget nettoindholdet/nettovægten kan variere i vægt.
Feltet Er emballagen markeret returnerbar? Udfyldes med ”Nej” med mindre, der er pantmærke på emballagen. Herefter udfyldes feltet Dato påtrykt emballage: Formatnavn med, hvordan holdbarhedsdatoener udtrykt på emballagen. I feltet Datomærkning på produkt vælges, om holdbarhedsdatoen er ”Bedst før” eller ”Sidsteanvendelse”. I feltet Emballagelabel:Miljø- og emballagemærkning skal angives, hvilken miljømærkning og lignende, der er påtrykt emballagen. Det kan være nødvendigt at tilføje flere mærkningskoder – eksempelvis ’Nøglehulsmærket’, ’EU's økologilabel’, etc. Tilføjelse af flere mærker sker ved at trykke på knappen <Tilføj en andengruppe +>.
I dette skærmbilledeangives oprindelseslandet på produktet.
I dette skærmbillede findes felterne Varens navn, Funktionelt navn og Varemærke. Det er vigtigt, at man overholder de svenske regler for udfyldelse af disse felter. Reglerne bliver specificeret i tabellen under billederne.
I feltet Beskrivelse af indhold skrives værdien af det deklarerede netto indhold i varen. Bemærk venligst, at sprogkoden skal være ”Svensk”.
I tabellen herunder ses det, hvilke felter og hvordan de skal udfyldes.
Angiv minimum- og maksimum temperaturer samt Temperatur: Typekode.
Som det ses nedenfor, er der stadig fejl på basisenheden. Disse fejl vedrørende manglende faktureringsenhed og bestillingsenhed vil forsvinde, når der på enten emballageenheden eller pallen er valgt ”ja” til disse to felter. På basisenheden kan man altså ignorere disse to fejl.
Efter oprettelsen af basisenheden/forbrugerenheden skal emballageenheden (rent kolli) oprettes. Denne enhed er både bestillingsenhed, faktureringsenhed og forsendelsesenhed.
Bemærk venligst, at man IKKE på dette niveau angiver palleoplysninger, idet der efterfølgende oprettes en palle med eget GTIN. Se side 34 - Oprettelse af den GTIN-mærkede palle
Tryk nu på knappen <Opret næste pakkeniveau> for oprettelse af emballageenheden.
I skærmbilledet ’Grundlæggende data’ skal man udfylde GTIN påemballageenheden i feltet GTIN og, at der er tale om en emballageenhed(rent kolli) i feltet Beskrivelse afenhed. Felterne Landekode for Targetmarket, Privat eller public? og Datamodtager er udfyldt medoplysningerne angivet på basisenheden. Tryk på <Næste>.
I oven for viste skærmbillede skal feltet Antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed udfyldesmed antallet af forbrugerenheder pakket i emballageenheden. Oven for er anført, at der er 6 liter mælk i emballageenheden. Tryk derefter på <Næste>.
Tryk <Opret produkt>…
Ved tryk på knappen <Hierarki> ses en grafisk fremstilling af pakkehierarkiet. Man kan navigere mellem enhederne i pakkehierarkiet ved at trykke på enten Emballageenhed eller Basisenhed. Den lyseblå farveindikerer, at du i øjeblikket er på emballageenheden.
I skærmbilledet ’Basisoplysninger’ udfyldes felterne som vist herunder.
Gem data og tryk gerne på knappen <Tjekliste>nederst til højre i skærmbilledet…
’Tjeklisten’ kommer til syne i højre side af skærmbilledet.
Man kan med fordel klikke på knapperne under de enkelte fejlmeddelelser, eksempelvis på <Dybde>. Gør man det, bliver man dirigeret direkte hen tilfeltet Dybde i skærmbilledet ’Dimensioner’, hvor dybden således kan udfyldes. Se side 30 - Skærmbilledet ’Dimensioner’. I denne guide vil alle relevante skærmbilleder for de forskellige hierarkienheder blive beskrevet.
I skærmbilledet ’Dimensioner’ angives mål og vægt på emballageenheden. Husk at højde, dybde og bredde angives i millimeter, mens brutto- og nettovægt skal angives i gram.
I dette skærmbillede skal man på emballageenheden (kollienheden) vælge, hvilken emballagetypekollienheden er (kasse, karton, æske, bakke, etc.). Derudover skal der angives information om emballage materiale og vægten heraf.
I dette skærmbillede skal man på alle forsendelsesenheder angive Stablingsfaktor og Stablingsfaktor: Typekode.
Feltet Varen disponibel fra: dato udfyldes med den dato, hvorfra kunde kan begynde at bestille produktet. Denne dato skal være lig med eller senere end basisenhedens dato.
Feltet Er emballagen markeret returnerbar? udfyldes med ”Nej” med mindre, der er pantmærke på emballagen. Herefter udfyldes feltet Dato påtrykt emballage: Formatnavn med, hvordan holdbarhedsdatoener udtrykt på emballagen. I feltet Datomærkning på produkt vælges, om holdbarhedsdatoen er ”Bedst før” eller ”Sidste anvendelse”.
I Sverige stilles der krav om, at ethvert pakkehierarki, der oprettes data på til dagligvarehandlen, er udstyret med en palle, der er mærket med sit eget 14-cifrede GTIN. Det er på dette niveau i hierarkiet, at palleoplysningerne angives – og kun på det niveau.
Sørg for at stå på emballageenheden i hierarkiet, og tryk derefter på knappen <Opret næste pakkeniveau>…
Udfyld nedenstående skærmbillede med GTIN på pallen samt vælg Palle i feltet Beskrivelse af enhed.
Tryk på <Næste>…
I dette skærmbillede angives, hvor mange emballageenheder (kolli), der er pakket på pallen i det felt, som hedder Antal af det pågældende produkt indeholdt i denne enhed.
Tryk derefter på <Næste>…
Tryk nu på knappen <Opret produkt>…
Felterne vist i ovenstående skærmbillede udfyldes. Bemærk venligst, at der ikke skal angives leverandørs interne varenummer, hvis pallen ikke er bestillingsenhed. Hvis der skal angives et internt varenummer i feltet ”3060 Yderligere produktidentifikation eller kode”, må dette ikke være det samme som på andreenheder i pakkehierarkiet. Tilføj eventuelt P for palle.
Gem data og gå videre til næste skærmbillede.
I feltet Varen disponibel fra: datoanføres, fra hvornår kunden kan bestille produktet/enheden. Dette tidspunkt må ikke være tidligere end datoen på emballageenheden eller basisenheden.
Tryk nu på knappen <Oversigt over publicering>…
Tryk igen på knappen <Publicer>…
I skærmbilledet ’Beskeder’ på forsiden kan man se en status over de data, man har sendt til det svenske og andre markeder.
Som det ses oven for er data nu accepteret. Der kan gå fra 20 minutter optil flere timer før, der kommer svar retur fra den eller de kunder, som har abonneret på data fra leverandøren. På et tidspunkt ændres status i kolonnen ’Status’ til enten:
· Modtaget
· Rettelser krævet
Står der ”Rettelser krævet” vil man kunne se en oversigt over de fejl, som skal rettes, før data vil blive accepteret. Ret disse fejl og publicer data igen.
GS1 Denmark har udarbejdet et særligt Exce lark indeholdende oversigt over alle felter, som kan/skal udfyldes til det svenske marked. I samme Excel ark er der kodelister, der viserpræcis hvilke koder, som svenskerne accepterer i de forskellige felter.
Excelarket indeholder ensåkaldt mapning fra svenske feltnavne til feltnavnene i GS1Trade Sync. Vedhjælp af Excel arket vil man således kunne se, hvor i Trade Sync, de ”svenske” felter findes.
Kontakt GS1Trade Sync forrekvirering af Excelarket. Telefon +4539278527. E-Mail: gs1tradesync@gs1.dk.
Har du stadig brug for hjælp? Så tag fat i GS1 Denmarks support team. Vi står altid klar til at hjælpe.