Hvad betyder releaset for mig?

GDSN release 3.1.3 er hovedsageligt en teknisk opdatering af standarden, hvor en lang række midlertidige implementeret felter, bliver endeligt implementeret i standarden. I denne forbindelse bliver felterne flyttet til de respektive moduller de relaterer til, ligesom nogle af felterne bliver ændret således, at der nu skal anvendes eks. en sprogkode eller en måleenhed i forbindelse med den angivne værdi.

Det er dog ikke alle de felter der bliver endeligt implementeret og/eller ændret, som vi benytter på det danske marked. Derfor er det ikke alle ændringerne der kommer til at have betydning for netop dig. Udover denne tekniske opdatering, bliver der også tilføjet helt nye felter til standarden, ligesom en række kodelister bliver opdateret.

Herunder har vi gennemgået de væsentligste ændringer for det danske marked, sådan at du bedst muligt kan analysere om det kommende GDSN release har nogen betydning for de oplysninger du pt. angiver i GS1Trade Sync. I forhold til den tekniske implementering af ændringerne henviser vi til vores afsnit omkring dokumentation, hvor du altid kan finde de relevante oplysninger omkring den nuværende og kommende version af GDSN standarden.

Nyt krav

Der vil blive indført et nyt krav for det danske marked, hvor det nu vil være nødvendigt, at angive 'Non-food ingredienser' (nonfoodIngredientStatement) hvis der er tale om et kosmetikprodukt. kravet vil være baseret på GPC koden, og vil berøre følgende GPC koder:

10000377 Kosmetikredskaber – tilbehør
10000486 Hudblegning
10000532 Kosmetik – hudfarve
10000533 Kosmetik – øjne
10000534 Kosmetik – læber
10000669 Kosmetikprodukter – sampak
10000761 Sminkefarver/øjenskygge/glimmer
10000762 Bryst-/hofteforstørrende indlæg
10000763 Tatoveringer/pålimet bijouteri – midlertidige
10000764 Øjenvipper – kunstige
10000775 Kosmetikprodukter – diverse
10006201 Prøvestativ (kosmetik)

 

Ny måde at angive økologi på

Inden opdateringen blev økologi angivet ved hjælp af et Ja/Nej felt, som indikerede om produktet var økologisk eller konventionelt. For dem der benyttede integration skulle man i virkeligheden angive tre forskellige felter, for at tilkendegive, om produktet var økologisk eller konventionelt.

Efter opdateringen, skal der i stedet benyttes en kodeliste, hvor det er muligt at angive i hvilken grad produktet er økologisk. Dette felt hedder 'Økologisk produktkode' (organicTradeItemCode).

Med denne ændring, vil det være mere simpelt for medlemmer med integration, at angive produktets økologiske tilstand. Derudover vil det også være mere harmonisk med de resterende Europæiske markeder, sådan at informationen angives identisk på tværs af landegrænser.

 

Nye logoer

Der kommer i alt 23 nye logoer i forbindelse med GDSN release 3.1.3, herunder har vi vist nogle af de mest væsentlige for det danske marked.

 

Nye anprisninger

Anprisninger er de claims der angives med tekst på emballagen, hvor der ikke findes et logo, som repræsenterer anprisningen.

  • Fosfatfri
  • Parabenefri
  • Fri for olier
  • Vegansk