Back to basic med stregkoder: De hyppigste fejl og hvordan de undgås

Før jeres varer kan nå butikkernes hylder, skal det basale være i orden: Stregkoder på både produkter og forsendelser skal sidde rigtigt og let kunne scannes.

"Man kan sige, at skinnerne skal lægges, før toget kan køre, og man kan betragte stregkoder på både produkter og forsendelser som skinnerne. Når stregkoderne sidder, som de skal, og indeholder den rigtige information, går varemodtagelse og scanning ved kassen hurtigt", forklarer Erik Søgaard, GS1 Standards Specialist i GS1 Denmark, og opfordrer:

"En del af jeres medlemsservice er hjælp til at opnå dette, så kontakt os endelig, hvis du er i tvivl, om jeres stregkoder overholder reglerne, eller hvis jeres kunder ikke har været helt tilfredse."

 

Læs om stregkoders farve, størrelse og placering

 

Her er de hyppigste fejl - og hvordan de undgås:

Produktstregkoder (EAN-13) 

  Dårlig trykkvalitet af stregkoden: Stregerne skal være ubrudte, tydelige og massivt farvede.
   
  Manglende lyszone: Baggrunden er ligeså vigtig som stregerne, og stregkoden skal være omgivet af et område uden tegn eller andre farver – det hjælper scanneren til at se stregkoden. På denne stregkode er der korrekt lyszone forneden, men den mangler foroven.
   
  Stregkoden er foldet, så stregkoden kan ikke scannes.

 

Pallelabels (GS1-128) 

  Labellen er placeret rundt om et hjørne, så den ikke kan scannes.
   
  Der er for mange labels på pallen – der må kun være én.