Detailhandel og Foodservice

En samlet detailhandel står sammen om at bruge GS1 Standarder til stregkodemærkning af produkter og forsendelser – og om at udveksle stamdata gennem GS1Trade Sync

Lige siden den første pakke Wrigleys tyggegummi blev scannet i et supermarked i Ohio, USA, i 1974, har GS1 bidraget til effektiviteten i detailhandlens forsyningskæde og branchens vækst.

Især har mærkningen med stregkoder, der kan scannes verden over, givet kæmpe fordele.  Der scannes nu hver dag 6 milliarder GS1-stregkoder, især på produkter og paller. De senere år er stamdata dog i tillæg kommet til at spille en stadigt større rolle, og GS1 Denmark tilbyder en service baseret på GS1 standarder, som en samlet detail- og foodservicebranche står bag (GS1Trade Sync). Servicen GS1Trade Transact giver små og store virksomheder en nem måde at håndtere ordrer og fakturaer digitalt via EDI.

 

Det er forretningens krav der driver værket

Forbrugerne stiller stadigt større krav til både detail- og foodservicevirksomheder om fx leveringshastighed og produktinformationer. Komplekse forsyningskæder og manuelle processer kan mindske virksomhedernes evne til at følge med. Med hjælp fra GS1 Standarder skabes struktur og gennemsigtighed i processer.

 

Producenter og handlen grundlagde sammen GS1

Producenter og handlen grundlagde sammen GS1, et forum hvor de kunne blive enige om standarder for samhandlen, som var til alles fordel. I dag omfatter GS1 Standarder langt mere end stregkoder, fx

 

Foodservicebranchen udveksler stamdata via GS1Trade Sync

Se hvordan GS1 Standarder kan bidrage med mere værdi i Foodservicebranchen: